Derfor er det vigtigt at blogge jævnligt

Sådan måler du dine besøg – problemerne med pærer og bananer

Professionel blogging i Danmark har en stor barriere for at kunne blive taget alvorligt, og det er sammenlignelige, tilgængelige og uafhængige besøgstal.

De traditionelle medier har FDIMs liste med Geminus tal over danske internetmedier, men som det ser ud i dag, kommer den ikke til at blive brugt af bloggere. De største blogs har typisk i Danmark uddelegeret deres annoncesalg til annoncefællesskaber som fx. BloggersDelight, Looklab, Bisou og Petit Podium. De må i dag ikke komme på FDIM (fx. udgiverlisten), fordi de ikke har ejerskab over bloggernes domæner. For år tilbage var der meget positive tilnærmelser fra FDIMs side, men pludselig stoppede det desværre. Alternativet er selvfølgelig at hver blogger melder sig ind enkeltvis i FDIM med tilhørende meget høje omkostninger pr blog. Det kommer næppe nogensinde til at ske.

Så vi mangler statistik, der kan sammenlignes, hvis vi vil tages alvorligt af annoncørerne. Især når man hører bloggere tale om deres statistik, som ofte er som at sammenligne pærer og bananer. Serverstatistik sammenlignes med unikke besøg lagt sammen med Facebook-fans. Det er ikke bare ubrugeligt, det er også uprofessionelt.

Besøg er ikke alt
Statistik og besøg er ikke alt, når man skal vurdere kvaliteten er en blog. Det siger kun noget om kvantitet, ikke noget om kvalitet. Men det er et praktisk og nødvendigt redskab, som er forudsætningen for alt det andet.

Google Analytics
Google Analytics er standarden i dag for bloggere. Det er troværdigt, gratis og brugervenligt. Selvom du ikke har nogen intentioner om at vise dine tal til andre, så er Google Analytics en forudsætning for at arbejde professionelt med din blog. Det er et uundværligt redskab til at se, hvor dine besøgende kommer fra, hvilke indlæg der er mest populære, hvordan de bevæger sig rundt på din side osv. Hvis du bruger enten blogspot eller har dit eget domæne på din egen host, så er Google Analytics et absolut must. Og det er ikke svært at installere, bare følg instruktionerne.

Find Google Analytics her

Hvis du bruger blogger/blogspot kan du se, hvordan du gør her

Unikke besøg, besøgende og sidevisninger
Når du ser dine tal på forsiden af Analytics er der tre særligt vigtigt. Besøgende, unique visitors (unikke besøg) og sidevisninger. Alle gøres op pr. måned. Det er det interessante tal – pr. måned. Ikke pr. år, ikke siden du startede eller siden din mors fødselsdag. Pr. måned.

Besøgende er antal besøgende pr. dag. Gjort op over en måned bliver de lagt sammen. Det vil sige, at den samme person tæller flere gange over flere dage. Det tal bruger vi altså ikke rigtigt til noget.

Unikke besøg – unikke besøg er det antal entydige personer, der har besøgt din blog på en måned. Den samme person tæller kun en gang. Det er altså det præcise tal for, hvor mange mennesker din blog når ud til i løbet af en måned. DET tal er det rigtige tal for din blogs besøgende. Hvis vi alle bruger det, så sammenligner vi ikke pærer og bananer, men rent faktisk antal unikke besøgende på bloggen

Sidevisninger er det antalt gange dine sider bliver vist. Det kan variere rigtig meget i forhold til antal besøgende. Nogle blogs har få unikke besøgende, der til gengæld ser rigtig mange sider, mens andre har mange besøgende, der kun klikker på få sider. Sidevisninger er ofte et vigtigt tal for annoncører, der gerne vil vide, hvor mange gange deres annonce bliver vist.

unikke besøg og sidevisninger

(grafiker har jeg aldrig påstået at være)

Unikke besøg og antal sidevisninger er altså de første tal vi sammenligner.

Derudover kan din blog have nogle helt særlige ting, der er vigtige. Og mulighederne i Google Analytics for at spore hændelser og mønstre er næsten uendelige.

Blogs på WordPress.com
Hvis du har din blog på wordpress.com kan du ikke i udgangspunktet installere Analytics. Du er henvist til WordPress’ eget statistik modul. Hvis du kun har brug for selv at følge op og ned, så er det fint. Hvis du på sigt gerne vil bruge din blog professionelt og kunne dokumentere dine tal til andre, så er det tid til at flytte din blog til din egen host med eget domæne.

Tumblr
På Tumblr kan du også bruge Google Analytics. Læs hvordan her på Tumblr.

   

7 kommentarer

  • jeg bruger et statistikprogram der også måler Bounceraten for nye besøgende. Man kan selvfølgelig ikke altid regne med den, da det kan være gamle besøgende der logger på fra andre steder, men synes den er god at have med, da den giver en meget god indikation om de nye besøgende kommer tilbage eller ej.
    Min almindelige Bouncerate blev også betydeligt lavere efter jeg begyndte at bruge related posts i bunden af indlægget. Man af mine besøgende kommer gennem Facebook, og gennem et link til en bestemt post. Min bouncerate faldt fra omkring 45 til 30% efter jeg begyndte at benytte dem.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg har brugt statistikken blogger leverer for at holde øje med trafikken, men nu fik jeg taget mig sammen til at bruge google analytics. Det burde jeg have gjort for længe siden, da jeg vil give dig ret i, at det giver langt mere retvisende tal. Men desværre er det også noget lavere tal når der ses på unikke besøgende frem for sidevisninger, som jeg ellers har hæftet mig mest ved.

    En høj afvisningsprocent er i mine øjne ikke noget problem når det kommer til blogs, da jeg også næsten altid bliver på forsiden, når jeg er inde på de blogs jeg følger jævnligt.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg startede med at have google analytics liggende sammen med statcounter, men analytics spassede på et tidspunkt ud og viste 0 over hele linjen, selvom stacounter viste at der aktivitet, hvilket jeg også kunne se ved selvsyn.

    Så det første droppede jeg, men da mit daglige unikke besøgstal ligger på mellem 30 og 50, så gør jeg ikke det store i at slås med google analytics, for at få løst problemet.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Så meget desto mere grund til at holde øje med, hvor din trafik kommer fra 🙂 Det er ikke et redskab, man skal bruge for at prale af sine tal eller for at vise det til nogen. Det er et uvurderligt redskab til at optimere sin blog. Se hvad der virker, og hvad der ikke gør (Jeg har aldrig brugt statcounter – det kan sikkert også noget)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Afvisningsprocent eller bounce rate er et vigtigt parameter til at måle kvaliteten af indhold.

    Den siger nemlig noget om hvor mange, der har kigget på dit website og er blevet hængende. I Katjas eksempel herover er tallet på 67,07 %, og det betyder, at 67 % af de besøgende er gået forgæves efter, hvad de søgte efter.

    Tallet skal med andre ord være så lavt som muligt.

    Der er to vigtige ting, der kan få bounce raten ned:
    1) Indholdet skal være af en kvalitet, der får den interesserede til at læse det.
    2) I Google skal du holde, hvad du lover. Altså at overskriften og resuméet i søgeresultaterne stemmer overens med det, som den besøgende får ved at klikke sig hen til dit website. Det gør du ved at skrive en præcis overskrift til hver enkel side (title) og skrive et kort og præcis resumé, der dukker op i Google (meta description).

    Hvis du bounce rate er på 67, og du har haft 100 besøg på en dag, så har du reelt kun haft 33 besøgende, der er blevet hængende længe nok til måske at klikke på annoncerne.

    Kvaliteten af dit indhold kan derved måles ved at sammenligne unikke besøgende pr. dag og din bouncerate.

    Og du kan gå endnu grundigere til værks med at måle kvaliteten ved at kigge på, hvor mange besøgende der vender tilbage til dit site.

    Web analytics er temmelig komplekst, men du lære rigtig meget om dit indhold og dine besøgende, når du dykker ned i tallene.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jeg er i princippet helt enig Chris. MEN – og det er jeg nødt til at sige, når jeg selv har en så høj bouncerate 😀

      Min erfaringer er at os skønhedsbloggere, modebloggere mm. typisk har meget høje afvisningsprocenter, og det ikke handler om saw it, loathed it, left it. Jeg ved fx. at Danmarks størse blogger, Christina Dueholm fra Passionsforfashion også har en høj afvisningsprocent. Det samme er typisk for modebloggerne (og mig selv).

      Forklaringen er nok, at vores læsere kommer forbi dagligt og læser dagens indlæg, og så smutter de igen – for så at komme igen dagen efter og læse næste dags indlæg.

      Vi har typisk ekstremt trofaste læsere, som kommer dagligt og læser dagens indlæg, og så er de ude igen. Så billedet er lidt mere broget, når man skriver dagligt og har den type læsere.

      Hvorimod hvis jeg havde haft en webshop havde en afvisningsprocent på 67 været en katastrofe!

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Chris

      De fleste blogs har de seneste 5 indlæg i fuld længde direkte på forsiden af deres blog. Blogs er derfor utrolig brugervenlige, og forsøger ikke at forcere brugere til nødvendigvis at generere mere end én sidevisning, som f.eks. aviserne i høj grad gør. Kort sagt, brugerne finder faktisk ofte hvad de søger direkte på forsiden, og man kan derfor ikke antage at de 67 er gået forgæves.

      Med meget loyale læsere, og 5 indlæg per side, så er det sjældent en kernebruger har behov for at gå videre til side 2/generere mere end én sidevisning per besøg. Derfor kan vi også se i vores blognetværk at den enkelte blog har en meget lav ratio når det kommer til sidevisninger per besøg – det ligger bare i blogformatets natur, og er ikke nødvendigvis et problem. Vi arbejder dog så med at give brugerne inspiration til at besøge andre blogs i samme session, og på den måde øger vi bloggenes trafiktal generelt.

      Mvh
      Henrik Akselbo
      Bloggers Delight

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Derfor er det vigtigt at blogge jævnligt