Blogindlæg: De skal holde vand

3 mest almindelige SEO fejl på danske blogs

Jeg ser igen og igen bloggere (også store af slagsen) lave de samme fejl, når det kommer til søgemaskineoptimering. Fejl der helt sikkert er med til at holde deres besøgstal ned. Laver du nogle af disse tre fejl?

1. Overskrifter på engelsk til en dansk blog
Din overskrift er (næstefter din webadresse) det vigtigste redskab, du har, til at vise Google, hvad du skriver om på din blog. Hvis du skriver indlæg på dansk, skal du derfor skriver overskrifter på dansk. Hvis du skriver indlæg på engelsk, skal dine overskrifter selvfølgelig være på engelsk – men der skal være overensstemmelse.

Google sørger automatisk for, at danske besøgende bliver dirigeret videre til dansk indhold. Så du vil gerne sikre dig, at din hjemmeside bliver indekseret højest muligt hos danskere. Derudover vil dine læsere google på dansk – og dermed ikke finde din blog, fordi du har skrevet overskriften på engelsk.

Hvis du mener, at dine læsere primært vil finde dig ved at søge på engelsk, eller hvis du vil tiltrække primært engelsktalende læsere, så skal du selvfølgelig blogge på engelsk.

Men hvad end du gør, så gør det konsekvent. Det kan godt være, at engelske overskrifter virker smarte – men det er de ikke på Google.

2. Permalinks på standardindstillinger
I wordpress kan man meget nemt ændre indstillingerne for sine permalinks. Altså det link som hvert nyt indlæg får.

Skærmbillede 2013-04-09 kl. 11.42.59

Jeg ser overraskende mange, som aldrig får flyttet den fra standardindstillingerne, hvilket betyder at deres indlæg kun får et nummer. Det virker måske umiddelbart nemmere og som et kortere link, men i SEO sammenhæng, er det en rigtig skidt idé.

Google rangerer dit indlæg højere, når din webadresse også indeholder de relevante emneord. Og derfor vil du gerne have en permalink-struktur, der inkluderer navnet på dit indlæg.

Der er flere modeller og religioner, men det vigtigste er, at dine permalinks inkluderer titlen på dine indlæg.

3. Upræcise overskrifter uden emneord
Når jeg på en tilfældig dag som i dag ser ned over min RSS reader med de blogs, jeg læser, så er de tre første overskrifter:

  • Milan 2013
  • Interior inspiration #36
  • March in review

(Igen engelske overskrifter på danske blogs i øvrigt)

De indeholder ingen relevante emneord, som Google kan indeksere bloggen efter, så jeg som læser kan finde den på Google.

Gode overskrifter på nettet er præcise og dækkende for det indhold, der er i indlægget. De kan måske godt blive lidt kedelige til tider, men de fungerer som vejskilte – de skal fortælle læserne præcis, hvad dette indlæg indeholder. Samtidig skal de indeholde nogle af de relevante emneord, som artiklen handler om, og som Google kan finde den på.

Kig på din overskrift og spørg dig selv, om man ved at se overskriften alene, ved præcis, hvad dit indlæg handler om?

 

   

13 kommentarer

  • 3 rigtige gode råd som mange kunne lærer noget af. Det er tit de små ting der gør den store forskel mht. SEO 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Det nemmeste er at installere det gratis plug-in “All-in-One-SEO” og fylde felterne ud med noget fornuftigt. Keywords kan være ligemeget.

    Title tag’et er i og for sig vigtigere end blogpostens overskrift. Men god ide hvis de indeholder nogenlunde de samme søgeord.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Supergodt og brugbart indlæg – det har givet en del at tænke over 🙂

    Nu spørger jeg måske dumt, men det er vel “ok” at rette op på ældre indlæg, så de bliver mere SEO-venlige?

    Kender du til en blogger-erfa gruppe på facebook eller andre steder? Jeg mangler virkelig nogen at sparre med (uden at det skal handle om indholdet på bloggen) på nørdisk.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tak Heidi 🙂 Og ja selvfølgelig kan det altid betale sig at rette op på gamle indlæg – bare pas på med at ændre i selve linket. Det er en typisk dårlig ide at ændre ved.

      Jeg er medlem af adskillige grupper på både facebook og LinkedIn. Prøv at søge, så burde de dukke op 🙂 Jeg mener, at de fleste er åbne for nye medlemmer.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Touché. Måske jeg snart skulle droppe de engelske overskrifter 😉

    Vil du ikke skrive et indlæg om SEO-plugin(s)? Pretty please 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Endnu et dejligt og brugbart indlæg, Katja!

    Hvis jeg bruger et SEO tool til min wordpress blog – som fx All in one SEO pack – så kan jeg vel godt give selve indlægget en læservenlig overskrift og så gemme den SEO venlige overskrift til SEO indstillingerne?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Nej! Absolut ikke. Meta-data, som er dem, der ligger i dit SEO-plugin, har mindre betydning end folk tillægger dem. Faktisk er det kun description og title-tagget, der er vigtigt. Og det er stadig din overskrift, der tæller allermest.

      Der skal være overensstemmelse mellem din overskrift og dine meta-data. Ellers virker det ikke. Hvis du skriver en ting som overskrift og noget helt andet i dit SEO-plugin, så virker det ikke. Google baserer dit indlæg på:

      Overskrift
      Indhold
      Linket
      Titel

      Description bliver kun brugt til at previewe dit indlæg på Googles oversigt, og keywords er ikke i brug mere.

      Dit synlige indhold på siden er det, der tæller. Det andet er bare hjælpetekster.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tak for et dejligt, brugbart indlæg, Katja.
      Jeg skal lige have det skåret ud i pap – vil det sige, at man bare kan lade keyword-feltet stå tomt, når du siger, det ikke er i brug mere?

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Det er der flere meninger om. Måske bruger andre søgemaskiner det, og måske kan vi bruge det i fremtiden. Men Google bruger det i hvert fald ikke mere, og jeg gør heller ikke 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Katja
      Dit råd oven for er altså lidt uklart og på grænsen til forkert.

      Det der står i side titlen (ikke overskriften) har enorm betydning for SEO’en og for din placeringer i Google. Det der står i dine meta-description har ingen betydning for din placeringer i Google, men har stor betydning for brugerens lyst til at klikke på dig, ude i Google.

      Det der står i dine overskrifter har også betydning, hvor og er de vigtigeste og – vægtes lige med din brødtekst (kilde: http://www.onlinepartners.dk/blog/seo-tests-3-sogeordets-placering-i-titler-og-hx-overskrifter)

      Måler man overskrifter (h1, h2) mod sidetitler, så vægter sidetitler mere end overskrifter (kilde: http://searchengineland.com/seotable/) .

      @Lisbeth: Ja udnyt at du kan skrive en titel der er optimeret til Google. Ikke ment at du skal keywordstuffe, men at den skal indeholder dine søgeord, have relation til din side og give brugeren lyst til at klikke på dig.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Skjoldby

      Jeg er i princippet helt enig med dig. Jeg skal bestemt ikke undervurdere betydningen af titlen på nogen måde. Min pointe er, at uden en H1 så nytter det ikke (og omvendt!).

      Alt for mange tror, at de kan skrive de vigtige ord i meta-taggene og så bare skrive, hvad der passer dem i deres tekster. SEO handler først og fremmest om at skrive godt indhold.

      Kh. Katja

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Blogindlæg: De skal holde vand