3 mest almindelige SEO fejl på danske blogs

Jeg ser igen og igen bloggere (også store af slagsen) lave de samme fejl, når det kommer til søgemaskineoptimering. Fejl der helt sikkert er med til at holde deres besøgstal ned. Laver du nogle af disse tre fejl?
1. Overskrifter på engelsk til en dansk blog
Din overskrift er (næstefter din webadresse) det vigtigste redskab, du har, til at vise Google, hvad du skriver om på din blog. Hvis du skriver indlæg på dansk, skal du derfor skriver overskrifter på dansk. Hvis du skriver indlæg på engelsk, skal dine overskrifter selvfølgelig være på engelsk – men der skal være overensstemmelse.
Google sørger automatisk for, at danske besøgende bliver dirigeret videre til dansk indhold. Så du vil gerne sikre dig, at din hjemmeside bliver indekseret højest muligt hos danskere. Derudover vil dine læsere google på dansk – og dermed ikke finde din blog, fordi du har skrevet overskriften på engelsk.
Hvis du mener, at dine læsere primært vil finde dig ved at søge på engelsk, eller hvis du vil tiltrække primært engelsktalende læsere, så skal du selvfølgelig blogge på engelsk.
Men hvad end du gør, så gør det konsekvent. Det kan godt være, at engelske overskrifter virker smarte – men det er de ikke på Google.
2. Permalinks på standardindstillinger
I wordpress kan man meget nemt ændre indstillingerne for sine permalinks. Altså det link som hvert nyt indlæg får.
Jeg ser overraskende mange, som aldrig får flyttet den fra standardindstillingerne, hvilket betyder at deres indlæg kun får et nummer. Det virker måske umiddelbart nemmere og som et kortere link, men i SEO sammenhæng, er det en rigtig skidt idé.
Google rangerer dit indlæg højere, når din webadresse også indeholder de relevante emneord. Og derfor vil du gerne have en permalink-struktur, der inkluderer navnet på dit indlæg.
Der er flere modeller og religioner, men det vigtigste er, at dine permalinks inkluderer titlen på dine indlæg.
3. Upræcise overskrifter uden emneord
Når jeg på en tilfældig dag som i dag ser ned over min RSS reader med de blogs, jeg læser, så er de tre første overskrifter:
- Milan 2013
- Interior inspiration #36
- March in review
(Igen engelske overskrifter på danske blogs i øvrigt)
De indeholder ingen relevante emneord, som Google kan indeksere bloggen efter, så jeg som læser kan finde den på Google.
Gode overskrifter på nettet er præcise og dækkende for det indhold, der er i indlægget. De kan måske godt blive lidt kedelige til tider, men de fungerer som vejskilte – de skal fortælle læserne præcis, hvad dette indlæg indeholder. Samtidig skal de indeholde nogle af de relevante emneord, som artiklen handler om, og som Google kan finde den på.
Kig på din overskrift og spørg dig selv, om man ved at se overskriften alene, ved præcis, hvad dit indlæg handler om?
3 rigtige gode råd som mange kunne lærer noget af. Det er tit de små ting der gør den store forskel mht. SEO 😉