Nej, du skal ikke altid markere anmeldereksemplarer og gaver som reklame

Instagram rydder op: Nyt spamfilter giver færre kommentarer og likes

En foruroligende stor del af likes og kommentarer på Instagram er ikke skrevet af et menneske, men er skrevet af en robot. Afsenderen er måske en ægte profil, men en profil, der benytter sig af en af de mange automatiserede tjenester til automatisk at like, følge og kommentere.

Dette er i klar strid med Instagrams egne regler, og Instagram har udsendt i slutningen af 2018 en pressemeddelelse om, at de nu endelig vil gøre noget ved problemet.

Nye AI-værktøjer på Instagram
19. november offentliggjorde Instagram, at de nu (endelig) vil gøre reducere ikke-autentisk aktivitet. De har indført et “spamfilter”, der ved hjælp af kunstig intelligens fjerner kommentarer og likes på instagram, der ikke er menneskelig. Og den er begyndt at virke. Meget langsomt, men den virker.

Der er stadig masser af spam og robotter på Instagram, men det er blevet en lille smule sværere at være Instagram-robot siden november 2018, og mange instagrammere har derfor oplevet, at deres engagement er faldet.

Vi kender ikke de præcise tal for, hvor stor en del af den samlede aktivitet på instagram, som robotter står bag, men det er en betydelig del. Cirka 60 procent af al trafikken på internettet som helhed er robotter. Halvdelen af alle visninger på YouTube er robotter. Og Instagram trækker næppe den statistik i den rigtige retning. (Artikel i NY mag)

Når Instagram pludselig begynder at sortere robotter fra, så vil det derfor kunne ses på de fleste profiler. Og måske især på de influencere, der ikke snyder med vilje? For de dygtigste svindlere kan stadig snyde Instagrams spamfilter.

Skriver du på engelsk, har du mange følgere og bruger du mange hashtags eller bare nogle bestemte hashtags, så tiltrækker du helt automatisk spam og robotter. Hvad enten du vil eller ej. Et af de mest tydelige steder at se dette er på Instagrams egen instagram profil (@instagram). Der er store mængder af spam-kommentarer og likes fra robotter – og jeg tror godt, vi kan regne med at Instagram ikke selv har købt sig til falske likes, følgere eller spam-kommentarer.

Profilerne og følgerne bag kan godt se ægte ud, men Instagram-profilerne har ikke selv skrevet kommentarerne eller trykket like. De er automatisk genereret af en robot. På fuldkommen samme måde som de spam-kommentarer enhver blogger kender fra deres kommentarfelt, hvor vi bruger værktøjer som Akismet til at blokere for den slags.

Fald i engagement i november, december eller januar?
Mange profiler har derfor oplevet et fald i deres engagement siden november, hvor Instagram satte deres nye AI-spamfilter i søen. AI-værkstøjerne starter meget langsomt op, men bliver mere effektive dag for dag.

Og du kan altså sagtens have oplevet et fald i engagement i denne periode, selvom du aldrig bevidst har benyttet dig af robotter eller andre ulovlige tricks. Fordi Instagram efterhånden er så inficeret med spam, er det altså sandsynligt, at mange profiler oplever et fald i engagement efterhånden som al den spam forsvinder – især hvis de har en profil med mange hashtags eller en type indhold, der tiltrækker robotterne. Så har du oplevet et tab i denne periode, så er der ingen grund til at sørge over det – det var alligevel aldrig rigtige følgere.

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nej, du skal ikke altid markere anmeldereksemplarer og gaver som reklame