Sådan vælger du bloggere til markedsføring og PR

Blogger kend din markedsføringslov: Reklame, sponsorerede indlæg og gaver

Markedsføringsloven gælder også for bloggere. Det lader til at være en udbredt misforståelse, at den er til fri fortolkning, at det er frivilligt at følge den. Men Markedsføringsloven gælder for medier og også for bloggere. Det er udenfor enhver tvivl. Og derfor skal enhver blogger også sætte sig ind i, hvad den betyder for reklamer, sponsorerede indlæg og gaver på deres blog. Konsekvenserne kan være store. Både virksomhed og blogger risikerer bødestraf, hvis de bliver dømt.

Det centrale i denne sammenhæng er paragraf 4 om reklameidentifikation:

§ 4. En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.

Det betyder, at skjult reklame i enhver form er forbudt. ALLE former for sponsoreret indhold, indhold der indgår i en eller anden aftale, indhold der er en del af en byttehandel, indhold til gengæld for en gave og indhold med affiliate links skal være tydeligt markeret for læseren. Der er ingen undtagelser til reglen.

Sponsoreret indhold
Sponsorerede indlæg, som er købt og betalt er også kaldet tekstreklame. Det skal fremgå klart og tydeligt, at der er tale om det.

Affiliate links
Affiliate links betragtes også som reklame. Det skal være markeret tydeligt at bloggeren har en økonomisk interesse i produktet.

Gaver
Gaver til gengæld for indhold bliver også betraget som reklame på lige fod med et sponsoreret indlæg. Det skal derfor også oplyses, når du laver et indlæg til gengæld for et par bukser eller en gratis middag.

Luderjournalistik
I mangel af bedre ord så kaldes det luderjournalistik indenfor journalistik-faget. Det er tilfælde, hvor du giver redaktionel omtale til gengæld for, at virksomheden også lige laver en aftale om annoncering samtidig. Der er altså ikke indgået en aftale om et sponsoreret indlæg, men man skriver selvfølgelig også lige om de produkter, der samtidig bliver annonceret for på ens blog. Det hedder luderjournalistik i daglig tale på redaktionerne, og det er der udskrevet rigtig store bøder for. De samme regler gælder for bloggere og alle andre medier.

Det er i virkeligheden ret simpelt. Formålet er at sikre, at læserne har adgang til alle oplysninger om økonomiske interesser i indholdet, og at de ikke bliver ofre for skjult reklame. Om bloggeren synes at kunne retfærdiggøre over for sig selv, at det ikke påvirker ham eller hende er fuldstændig ligegyldigt.

Sponsorering skal være TYDELIGT angivet
Vi ser også rigtig mange, der skriver “sponsoreret indlæg” med diskret lysegrå skrift i et hjørne. Det går altså ikke:

“En artikel/omtale, der er aftalt mellem et blad og en virksomhed, som reelt er reklame for et specifikt produkt eller tjenesteydelse, og som ikke umiddelbart er udformet som en annonce, skal i det mindste tydeligt suppleres med ordet “annonce”. Ordet “annonce” skal stå klart og tydeligt, så læseren ikke kan undgå at se det. Ordet må fx ikke skrives med små bogstaver, placeres diskret ? eksempelvis i et hjørne ? eller på en farvet baggrund, der eliminerer skriften.”

Fra Forbrugerombudsmandens vejledning om Reklameidentifikation

Samme regler som andre medier
Der står ikke et ord om blogs i Markedsføringsloven. Ifølge Forbrugerombudsmanden er det ret simpelt – en blog er et medie på lige vilkår med alle andre medier, og der gælder derfor ikke særlige regler for os. Jeg spurgte Forbrugerombudsmandens kontor, om de overvejede særlige regler rettet mod bloggere, som de har i USA. Det afviste de – vi har i Danmark de helt samme regler for alle medier, så det er der ingen grund til.

Så vi skal overholde fuldstændig de samme regler som alle andre. Og det er på tide, at vi gøre det. Hvis vi som medie og annoncepartner vil tages alvorligt, så kræver det også, at man som minimum sætter sig ind i den lovgivning, der eksisterer på området.

På det helt personlige plan som blogger forstår jeg det heller ikke. Hvad er det vi skal skjule? Ja, vi laver reklamer og sponsorerede aftaler. Vi skal have noget at leve af. Personligt er jeg stolt af mine sponsorer, det vidner om, at jeg har et navn, der er værd at bruge penge på. Og jo mere åbne kort, man spiller med, jo bedre. Det giver mine læsere det frie valg at springe over reklamen, og det giver dem den nødvendige baggrundsinformation, de har brug for, for at læse indlægget i den kontekst, det er skrevet.

Amerikansk bøde på 250.000 dollars
I USA er vi begyndt at se de første sager med bøder i den store klasse. Herhjemme kan du også finde et par eksempler på Forbrugerombudsmandens hjemmeside, hvor firmaer og bloggere er sluppet med en indskærpelse af Markedsføringslovens paragraf 4 og en løftet pegefinger. Spørgsmålet er, hvornår markedet bliver stort nok til, at vi begynder at se de første store sager?

   

29 kommentarer

  • […] Affiliate Marketing Affiliate Marketing går ud på, at du får en procentdel af det salg, du generer på de hjemmesider, du linker til. For at komme i gang med det skal du melde dig til via et af de mange affiliate netværk, der findes på nettet. Nogle kan man melde sig selv til, nogle kræver godkendelse, andre igen er lukket, med mindre du bliver inviteret indenfor. Hver gang du linker til den pågældende webshop, skal du lave linket med en bestemt kode, der kan spore salget. Procentdelen af salget varierer meget, men ligger gerne på mellem 5 og 10 procent. Husk at overholde markedsføringsloven i den forbindelse. […]

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg har tit tænkt på produkter som man modtager – uden aftale om indlæg, eller produkter man får til presseevent, skal det fremgå at man har modtaget dem? Indtil videre skriver jeg at de er tilsendt, men da det jo er frivilligt om man vil skrive indlæg om produkterne, er jeg kommet i tvivl.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Eim

    1. Hvad er reglerne for modtagelse af gaver og skat, når man har en blog?
    2. Er der en bagatelgrænse for hvor meget man må tjene på reklamer?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • 1. I udgangpunktet skal man betale skat af gaver, men der er en masse regler om produkter til test mm., som jeg ikke kender til bunds endnu. Jeg arbejder på et indlæg.
      2. Nej, du skal opgive alt, hvad du tjener til skat.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • […] Du skal være opmærksom på følgende faldgruber, hvis du beslutter dig for at integrere bloggermarkedsføring som en del af din overordnede strategi. Når det kommer til markedsføringslovgivningen, stilles der nogle krav til bloggermarkedsføring (læs mere her).  […]

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lisbeth

    Lidt i samme dur. Hvad gør man, hvis et PR-bureau kontakter en angående et gæsteindlæg. Altså, hvor de leverer teksten om et givent emne, skrevet af en af deres egne skribenter, som de så vil have publiceret på din blog.

    Det ville være super med en mini-guide til overhovedet at styre rundt i de typiske tilbud, bloggere kan få. I tilfældet gæsteindæg – hvordan ville man i givet fald “forklare” det for ens læsere? Og kan det virkelig passe, at man ikke kan kræve betaling for at levere læsere og blogplads til et sådant indlæg, når nu kontakten foregår via online PR-bureau?

    Jeg tænker, hvor er pointen i gæsteindlæg for en blogger, hvor er pointen i det for PR-bureauet. Udover at de ikke betaler bloggeren noget.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Det kommer jo helt an på typen af ens blog, men det der ville jeg aldrig sige ja til!

      For det første så kan jeg ikke se, hvorfor jeg skulle gøre det uden at få penge for det? Hvad får jeg ud af det?

      Dernæst så ville mine læsere undre sig meget, hvis der pludselig lå tekster, som ikke var skrevet af os. Vi skriver selv vores tekster.

      Men jeg vil MEGET gerne skrive mere om disse ting 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Lisbeth

      Jeg spurgte også, hvad incitamentet skulle være for, at jeg skulle takke ja til tilbuddet. Her var svaret, at jeg jo fik selve indlægget og muligheden for en dag at kunne komme i betragtning til anmelderprodukter. Hehe.

      Tusind tak for svaret, og det er kun dejligt, hvis du vil skrive flere indlæg, der kan hjælpe os bloggere med at navigere lidt bedre rundt.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Holddaop – man skal være taknemmelig for lidt. Muligheden for “en dag” at modetage produkter?

      Det er det, jeg er her for 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Dejligt med en blog, der hjælper bloggere!
    Jeg undrer mig over, hvad man mon skal skrive i sit blogindlæg, når der ikke er tale om et BETALT indlæg, men et indlæg skrevet om en GAVE, man har modtaget til gengæld for indlægget. For så hedder det vel principielt ikke et “sponsoreret” indlæg? Eller gør det? 🙂
    Mvh ísbjörg

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Kære Isbjörg
      Der er ingen regler for, hvad man skal skrive. Ordene “Sponsoreret indlæg” er ikke noget lovkrav, det er bare blevet en slags tradition. Vi må selv vælge vores ord, bare læserne ikke er i tvivl. Så jeg ville klart bruge ordet “gave” i den sammenhæng, men du skal bare skrive det med dine egne ord, så der ikke er nogen tvivl 🙂
      Kh. Katja

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • […] og blog ejeren får en gave i form af gavekort osv. De juridiske regler vil jeg ikke forklare, da Katja har skrevet et godt indlæg om dette emne. Jeg har som sådan ikke noget imod sponseret indlæg, hvis jeg bliver gjort […]

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • […] markedsføring og det er ulovligt! Katja, som mange nok kender fra Pudderdåserne, har skrevet et rigtig godt indlæg om det her, og hun forklarer det meget bedre end jeg er i stand til, derfor må i gerne lige læse […]

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Takker! Fint indlæg – også for sådan en som mig der sidder på den anden side af bordet som virksomhed der til tider har aftaler med bloggere 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tak Mette 🙂 Det er jo også ofte i sidste ende jer, der risikerer at få bøden eller den løftede pegefinger fra Forbrugerombudsmanden – hvad end det var tilsigtet fra jeres side eller ej.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Lis

      Supergodt indlæg. Og brugbart. Dog er jeg stadig lidt forvirret.

      Hvad er forskellen præcis mellem sponsoreret indhold og en gave for et indlæg? Hvis jeg fx får tilbudt et produkt til gengæld for at skrive en anmeldelse/omtale med link til virksomhedens hjemmeside. Skal det så markeres “gave” eller “sponsoreret indhold”? Skal det forstås sådan, at sponsoreret indhold kun indebærer penge, ikke produkt?

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Der er ikke regler for den præcise formulering. Du skal bare sørge for at oplyse det. Så hvis du skriver at du har modtaget en gave, så er det fint.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tusind tak for dit klare og oplysende indlæg. Mvh nrthe

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Du er så god, Katja. Tak for denne blog. Der skal et par justeringer til på min blog, kan jeg godt se.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Godt du lige kan pensle det ud, så alle forhåbentlig forstår det. Jeg synes heldigvis, at mange af de blogs jeg følger er rigtig gode til at gøre opmærksom på det, når deres indlæg er sponsorerede osv., men der er af og til også nogle der glemmer det, eller bare lader være med at gøre det! Så super fedt, at du lige sætter fokus på det 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Godt blogindlæg om et emne, som mange bloggere helt sikkert ikke har styr på.

    En helt anden gråzone er skattereglerne. Er der en minimumsgrænse for, hvad man som privatperson – uden at give besked til skattefar – må modtage af naturalier i form af produkter (som jeg har indtryk af er betalingen i mange samarbejder mellem virksomheder og bloggere), middage, rejser ???

    Har du også styr på skattereglerne?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Hej Inge

      Du kan se, reglerne for skat af gaver her: http://www.skm.dk/tal_statistik/afgiftsberegning/5660.html

      Hovedreglen er som jeg tyder den, at du skal betale skat af alle de gaver som du modtager fra samarbejdsparnere 🙂

      Vh
      Pernille

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tusind tak Pernille.

      Uden at kunne tage stilling konkret Inge, så har jeg også diskuteret dette med min revisor, fordi vi som skønhedsbloggere får usandsynligt store mængder presseprøver af produkter tilsendt. De er ikke skattepligtige iflg min revisor (langt de fleste bruger vi heller aldrig privat) og heller ikke en gave, han sidestiller dem med fx. et anmeldereksemplar af en bog til en litteraturanmelder. Men det ER en gråzone, og vi har ikke ligefrem præcedens i disse sager. Så på en masse af disse områder, kigger vi og vores revisor også hinanden i øjnene og siger “tjaaaah nu fortolker vi reglerne sådan, og så må vi jo være dem, der skaber præcedens i skatteankenævn og domstole, hvis det kommer dertil”.

      Tøj er altid undtaget fra hele denne diskussion – der har vi Line Rafn-sagen. Det kan vi heller ikke trække fra.

      Kh. Katja

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Tak for svar, selv om jeg ikke blev så meget klogere. Journalister, ansat på traditionelle medier, modtager jo også anmeldereksemplarer, presserejser, invitationer til at teste dit og dat – og mig bekendt bliver ingen her opkrævet “gaveafgift”.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Nej. Det er også det, jeg går ud fra – er det en nødvendighed for at du kan skrive artiklen, bloggen osv.? Som vores anmeldereksemplarer jo er. Men alt derudover må du hellere spørge en mere skattekyndig om. SKAT selv er meget søde til at svare. (Jeg vil meget gerne høre svaret)

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sådan vælger du bloggere til markedsføring og PR