Instagram hashtags – sådan bruger du dem ifølge Instagram selv

Den bedste brug af Instagram hashtags er genstand for megen tvivl og megen debat. Visse hashtags er blevet misbrugt i en sådan grad, at Instagram selv har lagt begrænsninger på brugen af dem.

Overdreven brug af hashtags og brug af bestemte hashtags anses som spamlignende adfærd, og Instagram har  lagt en begrænsning på 30 hashtags pr post. Enkelte hashtags virker slet ikke og brugen af dem er blevet begrænset.

Instagram er generelt meget sparsomme med oplysninger om, hvad de gør, og hvorfor de gør, som de gør. Men der er i tidernes løb kommet få dryp af informationer ud fra Instagram.

VW type 2

På Instagrams egen blog ligger denne guide til brugen af hashtags, og der er tre råd fra Instagram:

Vær specifik
Vælg altid et specifikt hashtag fremfor et generelt. Instagram bruger selv eksemplet med en VW van. Hashtag den #vwvan fremfor #van.

Vær relevant
Brug hashtags som reelt vil gøre interessede personer i stand til at finde dit billede. I stedet for at hashtagge billedet af vores minivan med #photo så brug hashtagget #volkswagen, der vil bringe dig i kontakt med mennesker, der reelt er interesserede i dit billede.

Vær observant
Undersøg hvilke hashtags dine læsere bruger for at finde frem til billeder som dit. I Instagrams eksempel finder vi frem til at #VW bliver brugt dobbelt så meget som #volkswagen og er derfor et bedre hashtag.

Brug altid hashtags, der er relevante for dit billede, din målgruppe og det, du forestiller dig, man ville søge på for at finde frem til dit billede.

De mest brugte hashtags som #love, #instagood #fashion #fotooftheday #tbt og alle de andre generelle hashtags, folk fodrer deres instagramsopslag med giver dig måske et par likes, men ingen ægte dedikerede nye følgere. Tværtimod tiltrækker de ofte Instagrams troldehær af robotfølgere, der pludselig vælter ind, hvis man uforvarende kommer til at bruge et hashtag, som robotterne godt kan lide.

Er du en dansk blogger med en dansk målgruppe er mange af de engelske hashtags heller ikke særlig relevante for netop din målgruppe, hvis dit mål er at få flere dedikerede følgere og ikke bare hurtige likes.

Hvor mange hashtags er bedst?
Ifølge denne undersøgelse fra Trackmaven stiger interaktionen fra 0 hashtags og op til 4-5 hashtags, og derefter flader det ud. Det falder ikke igen jo flere hashtags du bruger, men der er heller ikke nogen særlig fordel ved at bruge flere hashtags.

Undersøgelsen viser altså, at opslags på instagram med 4 eller 5 hashtags får i gennemsnit 22 interaktioner mod 14 interaktioner ved 0 hashtags. Der ser ikke ud til at være hverken flere eller færre interaktioner at hente ved at bruge flere hashtags end de 4-5 stykker.

Undersøgelsen er fra 2015, så meget kan have ændret sig siden. Blandt andet Instagrams algoritme er ændret siden.

Men konklusionen herfra må altså være: Brug 4-5 hashtags på dine opslags og sørg for, at de er specifikke og relevante for netop dit opslag.

Og så et par sidste af de meget sjældne gode råd fra Instagram selv. I forbindelse med det frygtede og meget mystiske shadowban, der måske/måske ikke har ramt instagrammere med spam-lignende adfærd (læs mere om shadowban på Instagram her), så kom Instagram med denne officielle meddelelse og et par gode råd til deres brugere. Rådet er kort fortalt: Fokusér på det gode indhold fremfor hashtags.

instagram-shadow-ban

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Du skal markere hvert enkelt affiliatelink som reklame - ikke hele indlægget